26-01-10

126 | EXPERIMENTEREN ... GLACEREN ... AMUSEREN ...

Les 36 : Maandag 25 januari 2010

De verwachtingen voor deze les waren beperkt : enkel wat experimenteren met glaceren en me amuseren. Ik had een schildering van het vorige academiejaar ('landschap 9') en eentje van in het begin van dit jaar ('abstract-e-1') meegebracht om daarop het glaceren uit te proberen.
  Het ultieme glaceermiddel zou Venetiaanse terpentijnolie zijn, maar het omgaan met vettige en hevig glanzende resultaten zou niet makkelijk zijn. En dat glimmende, dat glanzende, dat blinkende ... ik heb een hekel aan alles wat blinkt, glanst, schittert, wat té net is, te afgeveegd, te clean, te gepolijst, ... Waarom? Misschien omdat het associaties oproept met de wereld van de kitsch, met Las Vegas-achtige en Hollywood-achtige toestanden waarbij alles draait rond de buitenste oppervlakte van dingen en mensen, rond de façade, en waar inhoud en karakter afwezig zijn.
Terug ter zake. Deze eerste mogelijkheid laat ik maar best varen.
painting-medium-quick-drying-084 Esther suggereerde om misschien eerst met schildermedium te glaceren, en daarna met een zelf geprepareede harsvernis. Ik had nog een beetje 'schildermedium quick drying' in voorraad, en probeerde op 'abstract-e-1' enkele glacisvlakken te schilderen. Dat viel best mee. Misschien volgende les nog eens enkele nieuwe lagen over deze eerste plaatsen.
vernis-medium Nog een andere mogelijkheid was een zelfgemaakte damarhars te gebruiken. Daar heb je voor nodig een glazen pot (bruin glas of achteraf omhullen met aluminiumfolie tegen het licht) met deksel, waarin je terpentijn doet, en een nylon kous waarin je damarkorrels doet, en die je dan in de terpentijn hangt gedurende enkele dagen tot een week, afgesloten met het deksel. De verhouding zou ongeveer 1 deel damarkorrels en 3 (= vernis) tot 5 (= medium) delen terpentijnolie. In de kast stond nog een pot met zulk een goedje in. Ik heb dat uitgetest op 'landschap 9'. Het positieve was dat dit mengsel beter te verwerken was. Maar het nadeel was de verschrikkelijk indringende scherpe geur. Na de les, 's avonds heb ik er een ongestelde maag en zelfs wat keelpijn aan overgehouden. En aangezien mijn hele spijsverteringsstelsen erg gevoelig is, zal ik dit mengsel ook maar best mijden. Spijtig, want ik had gehoopt hierin een goedkoper alternatief gevonden te hebben voor de toch wel prijzige mediums die in de handel verkocht worden.
De resultaten van deze gleceerexperimenten waren interessant, en hebben mij alvast overtuigd dat hieruit toch wel mooie/goede dingen kunnen voortvloeien.
265(25-01-2010)  266(25-01-2010)  266detail1  266detail2
kabouter3

Commentaren

Zacht Hey schilder, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je steeds weer voor zachte kleuren kiest, jouw tinten hebben een zekere "flou", toch?
Nooit echt heel uitbundig! Is dat misschien een reflectie van je karakter? Ik denk wel dat er een verband is tussen die dingen.

Gepost door: CC | 26-01-10

"Wat te net is, te clean, te gepolijst" Misschien ben je te streng en niet open genoeg? Dan hou je niet van onze geniale Vlaamse Primitieven zoals Jan Van Eyck? Een blinkend schilderij is niet mooi, want het weerkaatsend licht maakt de leesbaarheid van zo een schilderij moeilijker, daarmee ben ik akkoord. Maar het gepolijste, gesatineerde van olieverfschilderijen is prachtig! Daarnaast zijn sommige impressionnistische schilderijen dof, dood en stofferig. Dat het ultieme glaceermiddel Venetiaanse terpentijnolie is ben ik helemaal niet mee akkoord! Ik heb dat nooit willen gebruiken en nochtans zijn er andere heel mooie glaceermiddelen :-)) Beste Cobalus, voor een keer ben ik helemaal niet akkoord met jou! Vriendschappelijk,

Gepost door: Eric | 29-01-10

De commentaren zijn gesloten.